MĂ©rd meg a föld ĂĄtlag hĆmĂ©rsĂ©kletĂ©t! EgyszerƱ feladatnak hangzik nem? Pedig korĂĄnt sem olyan egyĂ©rtelmƱ….
MegmĂ©red egy hĂ©ten keresztĂŒl minden nap hajnal 6 Ăłrakor a kertben. Az eredmĂ©ny az lesz, hogy -5°C. De ha nyĂĄron teszed ugyanezt, akkor pedig 15°C. De azt is lĂĄtjuk, hogy mĂĄs lesz az eredmĂ©ny ha az EgyenlĂtĆn laksz vagy ha a MikulĂĄs szomszĂ©dja vagy az Ăszaki-sarkon. Pedig a hĆmĂ©rĆ amivel a mĂ©rĂ©st vĂ©gezted hihetetlenĂŒl pontos. Csak az nem mindegy, hogy mikor, honnan Ă©s mennyi mintĂĄt veszel Ă©s az hogy ezeket mikĂ©nt ĂĄtlagolod!
Na ez a videĂł is ezt feszegeti, csak a hĆmĂ©rsĂ©klet helyett a tudĂĄsod mĂ©rĂ©se a kĂ©rdĂ©s.
Hol a csalĂĄs?
Håt jó de azért åltalåban négyes osztålyzatot kapó diåkok mégsem szoktak 0 pontot kapni a felvételin, itt biztos valami csalås van. No meg ez azért nem ennyire fekete fehér, mint a videóban.
Igen van a videĂłban kĂ©t elĂ©g nagy csalĂĄs. Pontosabban egy csalĂĄs Ă©s egy trĂŒkk.
5 osztĂĄlyzat helyett 2 kaphatĂł
Az, hogy egy kevesebb Ă©rtĂ©kbĆl ĂĄllĂł skĂĄlĂĄra kerekĂtĂŒnk drasztikusan növeli hibĂĄt. AzĂ©rt hasznĂĄlok helyes Ă©s helytelen eredmĂ©nyeket, hogy egyszerƱbb legyen szemlĂ©ltetni a problĂ©mĂĄt, ugyanis kĂ©t Ă©rtĂ©kkel könnyebb illusztrĂĄlni. Valamint ez az egyszerƱsĂtĂ©s kiadĂłsan elnagyolja a problĂ©mĂĄt, Ăgy a vĂ©geredmĂ©ny is kellĆen lĂĄtvĂĄnyos.
Ez valĂłjĂĄban rĂĄvilĂĄgĂt egy mĂĄsik összefĂŒggĂ©sre is. MinĂ©l kisebb a skĂĄla, amire kerekĂtĂŒnk, annĂĄl nagyobb a hiba. TehĂĄt ha nagyobb a skĂĄla, akkor kisebb a hiba. Ha csak simĂĄn a dolgozatok szĂĄzalĂ©kos Ă©rtĂ©keivel szĂĄmolnĂĄnk (szĂĄzas skĂĄla) osztĂĄlyzatok helyett (ötös skĂĄla), mĂĄr jĂłval kevesebb lĂ©tjogosultsĂĄga lenne ennek a videĂłnak.
A legpechesebb eset
A mĂĄsik csalĂĄs, hogy a dolgokra adott vĂĄlaszokat Ășgy raktam össze, hogy a legnagyobb hibĂĄt okozzĂĄk. Erre inkĂĄbb mondok egy pĂ©ldĂĄt:
Ha veszel egy tĂz darab, tĂz centis rudakbĂłl ĂĄllĂł szettet Ă©s mindegyik rĂșdnak 10% a hibĂĄja, akkor a legrosszabb eset, hogy mindegyik egy centivel rövidebb (vagy hosszabb) Ă©s ha egymĂĄs mellĂ© illeszted a rudakat, akkor az összegzett hosszĂșsĂĄguk tĂz centivel rövidebb (vagy hosszabb). NyilvĂĄn nagyon kicsi az esĂ©ly arra, hogy pont a te csomagodba kerĂŒlĆ Ă¶sszes rĂșd mind kisebb (rĂĄadĂĄsul a lehetĆ legnagyobb mĂ©rtĂ©kben kisebb). Nagy valĂłszĂnƱsĂ©ggel a fele kisebb lesz Ă©s a fele nagyobb Ă©s nagyjĂĄbĂłl kiegyenlĂtik egymĂĄst a hibĂĄk. Az egymĂĄs mellĂ© rakott rudak esetĂ©n, a tĂz centi az egĂ©sz cucc elmĂ©letileg felvehetĆ legnagyobb hibĂĄja.
A videĂłban a kĂ©t skĂĄlĂĄn adhatĂł jegyek legnagyobb hibĂĄjĂĄt mutattam be. A valĂł Ă©letben azĂ©rt ritkĂĄn fordul elĆ, hogy egy diĂĄk összes dolgozata vagy hibĂĄtlan vagy egy pont hĂjĂĄn nĂ©gyes (tehĂĄt hĂĄrmas). De akkor nĂ©zzĂŒnk egy pĂ©ldĂĄt az ötös skĂĄlĂĄn:
VegyĂŒnk egy diĂĄkot akinek a dolgozatainak fele hibĂĄtlan, a mĂĄsik fele pedig egy pont hĂjĂĄn nĂ©gyes (tehĂĄt hĂĄrmas). Illetve egy mĂĄsik diĂĄkot, akinek a dolgozatainak fele pont ötös (tehĂĄt ha veszĂt egy pontot, akkor mĂĄr nĂ©gyes), a mĂĄsik fele pedig pont nĂ©gyes (tehĂĄt ha veszĂt egy pontot, akkor mĂĄr hĂĄrmas).
Az Ă©v vĂ©gĂ©n az elsĆ diĂĄk nĂ©gyest fog kapni mert hĂĄrmasai Ă©s ötösei vannak. A mĂĄsik diĂĄk ötöst mert nĂ©gyesei Ă©s ötösei. Pedig az elsĆ diĂĄk sokkal több kĂ©rdĂ©sre vĂĄlaszolt jobban mint a mĂĄsodik. MĂ©gis a mĂĄsodik diĂĄk kap jobb osztĂĄlyzatot.
Ez is egy valósågtól elrugaszkodott forgatókönyv, de a rendszer problémåjåt pontosan szemlélteti. A két csalåst egyben hasznålva pedig drasztikusra növekszik a hiba.
Mit rontottam el a videĂłban?
A szĂĄmok megfelelĆ begĂ©pelĂ©se a szĂĄmolĂłgĂ©pbe sosem volt az erĆssĂ©gem. Rendszeresen buktam pontokat ilyesmin. đ
3:20-nĂĄl azt mondom, hogy a 63 kĂ©rdĂ©sbĆl 43 a helyes Ă©s Ăgy az eredmĂ©ny 64%. Pedig a helyes Ă©rtĂ©k a 68%. Ăgy tƱnik ebben azĂłta sem lettem jobb.
2:50-nĂ©l azt mondom, hogy csak nĂ©gyet rontottĂĄl el. Ăt a helyes szĂĄm.
1:20-nĂĄl mellett egy t-vel van đ„Č
TalĂĄltĂĄl te is hibĂĄt? Jelezd kommentben Ă©s felkerĂŒlhet a te Ă©szrevĂ©teled is ide đ
ĂsszegzĂ©s
A videĂł szĂĄmos ponton egyszerƱsĂt vagy sarkĂt. A cĂ©lom, hogy egy problĂ©mĂĄra rĂĄvilĂĄgĂtsak a rendszerrel kapcsolatban. Maga a keretrendszer, hogy a dolgozat kĂ©rdĂ©sei tökĂ©letesen mĂ©rik a tudĂĄsod nem tĂșl reĂĄlis. Abba sem mentem bele, hogy a dolgozatok szĂĄma, vagy az abban lĂ©vĆ kĂ©rdĂ©sek szĂĄma egyĂĄltalĂĄn elegendĆ minta-e, hogy megmĂ©rjĂŒk egy diĂĄk tudĂĄsĂĄt.
SĆĆĆĆĆt, igazĂĄbĂłl azt se tudjuk, hogy mi a fenĂ©t is mĂ©r az oktatĂĄs valĂłjĂĄban.
SzĂłval lesznek mĂ©g videĂłk bĆven.